Mennyire idegen az egész. Magyar nyelv és irodalom szövegértésből olyan tanulmány-részletet kellene kivesézni, amit ezek a fiatalok, idősebbek (hiszen számos esti, távoktató tagozatos felnőtt is ül a padokban) soha nem vennének a kezükbe, tartalma egyáltalán nem érdekli, nem érinti őket. (Az a tapasztalatom, hogy az időszerű politikai eseményekről sem tudnak semmit.) Szövegalkotásban érvelésként olyan kérdéseket feszegetnek, amelyek (sajnos) nem igen foglalkoztatják őket, az elemzésre, összehasonlításra kijelölt műveknek már a nyelvezete idegen számukra, a bennük ábrázolt világ, szemléletmód pedig végképp letűntnek, avittnak számít. A többi tárgyból sem sokkal jobb a helyzet. A matematika csupa elvontság, az életszerűnek, gyakorlatiasnak szánt feladatok gyakran szánalmasan bonyolultak. A történelem végképp feleslegesnek tűnik, hiszen ez a mostani nemzedék szinte teljes mértékben a jelenben él, a múlt számukra semmiféle jelentőséggel nem bír, nincs köze az életükhöz (legalábbis nem érzékelik) és nem érdekli őket.
Mire szolgál ez az érettségi? Mire való érettséget bizonyít? Miféle "hasznát" veszik? Vagy csak a papírért volna az egész? Azért, mert kell... Kell iskolába járni (tankötelezettség van egy bizonyos korig), kell a bizonyítvány a továbbhaladáshoz, az érvényesüléshez stb. Ez volna a válasz? Ez volna a végső érv?
Persze, ha meg akarjuk érteni, miért éppen olyan az érettségi követelményrendszer, amilyen, nem árt mindezt a "másik fél" szemszögéből is megközelíteni. Véleményem szerint, mindennek nagyrészt "történeti" okai vannak: az oktatási rendszerben kialakult bizonyos tantárgyak összessége, kialakult közöttük valamiféle rangsor is. Az iskola egyfajta alapműveltséget kellene nyújtson, olyan alapot, amelyről el lehet igazodni a világban. Az anyanyelv elsajátítása, az egyetemes és magyar irodalom kiemelkedő korszakainak ill szerzőinek ismerete fontosnak tűnik (miért?). a nyelv használata ember mivoltunk egyik legfontosabb ismérve, az irodalom szellemi lényekként szólít meg bennünket, és mi az érettségi, ha nem szellemi érettségünket bizonyító irat? A szövegértés, az érvelés, az összehasonlítás, elemzés mind-mind szellemi kihívásként tornyosulnak elénk. A történelem, az egyetemes, és az abba ágyazott nemzeti múlt ismerete nagy jelentőségű, hiszen nélküle nem érthetjük meg jelenünket, azt, kik vagyunk, hogyan kerültünk ide. A történelem, mint társadalomtudomány a mindenkori társadalom (benne az egyénnel, csakúgy mint a különféle egységeket alkotó közösségekkel) helyzetét próbálja ábrázolni. Az, hogy kik vagyunk, elválaszthatatlanul összefonódik azzal, kik is voltunk néhány évvel ezelőtt, gyermekként, és persze kik voltak nagyszüleink, hogyan éltek, miről álmodoztak, mitől féltek, hogyan szerették egymást, hogyan veszekedtek stb - ez mind mi vagyunk! A mi közösségünk, falunk-városunk, a magyarság, az emberiség. Mi lehet ennél fontosabb? Aztán ott a matematika, ami teljesen másnak tűnik
Ehhez képest a mai világ nagyon megváltozott.
Éppen most fogadta el az országgyűlés a köznevelési törvényt. Egyelőre nem sokat tudok róla, valószínűleg sok változást fog hozni, mindenesetre saját tapasztalatomról írok.